maandag 29 juli 2013

Afscheidscadeau groep 8 met silkclay en foamclay

Het is alweer zo'n twee weken geleden dat mijn oudste dochter Jytte afscheid heeft genomen van de basisschool. Voor haar best wel moeilijk en voor mij heel druk.
Ik had, best wel dom, een idee gegeven voor een afscheidscadeau van groep 8 voor school. Het leek mij erg leuk dat alle 39 kinderen eraan mee zou werken. Eerst werd er nogal aan getwijfeld, want de contactouders wilden graag een foto van de school geven. Want ze gaan de school afbreken en er komt een hele mooie nieuwe voor in de plaats. Natuurlijk een leuk idee, maar niet zo origineel.

Uiteindelijk hebben ze mij toch gevraagd of ik het wilde doen. Natuurlijk zei ik. Tja, dat heb ik geweten. Poeh poeh wat een drukte gaf dat. Maar zo leuk om te doen.

Mijn eerste idee was om verschillende grootte vogelhuisjes aan elkaar te schroeven en die te versieren. Eén vogelhuisje zou dan een klok worden. Toen kwam het idee om vier grote vogelhuisjes aan elkaar te maken en dan de vier seizoenen er in te verwerken. Elk huisje zou een seizoen worden. Erg leuk, maar één contactouder had geen idee hoe of wat. Ja, zei ik, ik regel dat wel. Toen ben ik verder gaan denken. De vier seizoenen vond ik wel een goed idee. Overleg met Jytte was dit inderdaad zo. Toen ben ik met die contactouder verder gaan denken en kwam het volgende idee eruit.

Een grote plank, daarop vier vogelhuisjes. De vogelhuisjes worden niet helemaal afgemaakt. Het worden platte huisjes. Boven, onder, links en recht komt een vogelhuisje. In het midden de klok. De vogelhuisjes zijn het middelpunt van een seizoen. Winter, lente, zomer en herfst. Er werden vier groepjes van 10 kinderen gemaakt. Elk groepje zou een seizoen doen. Zij zouden de hoofdpunten maken en ik zou het verder afwerken. De vogelhuisjes en plank zou ik lichtblauw maken en alles wordt met silk- en foamclay versierd worden.

De eerste vrijdag was ik best zenuwachtig. Het zijn wel allemaal 12-jarigen, en rumoerige 12-jarigen kan ik u vertellen. Ik was zo bang dat ze het niet leuk zouden vinden. Misschien zouden ze het werken met silk en foamclay wel kinderachtig vinden, etc. etc. Maar nee hoor, vanaf vrijdag 1 waren alle kinderen heel enthousiast. Elke vrijdag werd er even met mij overlegd was er gemaakt zou worden. In het gat van elk vogelhuisje kwam een figuur. Sneeuwitje, een heks, Kerstman en de paashaas. Ook kwam er bij elk seizoen een molshoop. En zo ging het verder. Wat heb ik leuk samengewerkt met alle kinderen.

4 vrijdagen met kinderen en toen nog afwerken. Het uurwerk werd besteld een heel wat silkclay. Want dat was toch waar wij het meeste mee hebben gewerkt. Met silkclay konden we het mooiste figuren mee maken. Het droogt mooi op en oogt heel leuk. Kleine dingetjes werden met foamclay gedaan. Dit gaf weer een leuk effect zoals bij sneeuw. Ik heb de klok helemaal afgewerkt met andere details zoals, bloemen, kleine figuurtjes etc. Zo liepen de seizoenen leuk in elkaar over. En eerlijk gezegd was een uur eigenlijk te kort.

Toen kwamen de zenuwen dat ik de klok aan ging bieden. Wat zal school ervan vinden? En de ouders? Pffff, waar maakte ik mij druk om? Ze vonden het allemaal prachtig. Zoiets hadden ze nog nooit gehad. Yep, het lijkt alsof ik op loop te scheppen, maar echt wat was ik trots en superblij dat de klok zo goed werd ontvangen. En de kinderen vonden hem heel mooi geworden. Jytte en Marit hebben mij constant gezegd of het leuk was, kritisch publiek had ik hier. Al met al een hele leuk afsluiting. Misschien een idee voor andere ouders om te doen als afscheid.

Onderstaand een paar foto's van de klok.

Zo ziet de hele klok eruit. Helemaal af.


Klok in het midden. Uurwerk los te bestellen bij CC Hobby:


De winter met de kerstman en een kerstelf en sneeuwbergen:

De lente verliefde poppetjes en de paashaas.


Woont u in de buurt van Nijkerk dan kan ik natuurlijk tegen betaling een klok met groep 8 komen maken.
Kijk eens op mijn website www.studiowhoozz.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten