donderdag 8 augustus 2013

Fleurige zomer lapjesrokken

Wij (Trijnie en ik) van Studio Whoozz zitten eigenlijk nog erg in de zomer met onze kinderkleding. Dat komt waarschijnlijk omdat wij op de braderie van de Spakenburgse Dagen staan. En omdat wij vinden dat aan het einde van de zomer gewoon geen leuke zomerkleding meer te koop is. Wat als je kind nou volledig uit haar of zijn kleren is gegroeid? En je wilt toch een leuk rokje of jurk hebben voor een feest of verjaardag etc. Ja dan is er niks leuks meer te vinden.

En natuurlijk willen wij onze restjes stoffen ook graag gebruiken. Onze favoriete ontwerp zijn toch wel onze lapjesrokken. Wij gebruiken hiervoor allemaal restjes stof. De ene keer alles bijpassend maar soms ook alles door elkaar. En het publiek vindt ze elke keer geweldig. Dit doen wij al enige jaren. Wij zijn er ooit mee begonnen en we hebben al enige malen lapjesrokken gezien die niet door ons gemaakt zijn. Geweldig is dat. Maar toch ook wel grappig dat wij onze eigen stijl herkennen.

Nu had ik hele leuke en fleurige stippen, sterren, ruiten en strepen over. En wat is leuker om deze stofjes bij elkaar te combineren. Roze, blauw en rood en ook wat groen. Ik begin met de heupstuk. Soms kan ik deze in 1x knippen, maar ook vaak heb ik hier verschillende lapjes voor nodig.

Om een rok te maken gebruik ik de heupwijdte + ongeveer 15 cm extra voor. Dan knip ik lappen voor de eerste strook, die is de helft langer dan de heupstuk. En zo ga ik verder totdat ik de gewenste lengte van de rok heb. Bij een grote rok is het fijner als de hoogte van de stroken hoger is dan bij een klein rokje. Bij een klein rokje is de hoogte +- 10 cm en bij een groot rokje (vanaf maat 116) +- 15 cm. En zo loopt het op. De lapjes naai je aan elkaar, de strook werk je dan netjes af. Dan rimpel je de strook en zet je die aan de heupstuk. De tweede strook doe je hetzelfde en zet je aan de eerste strook en zo verder. De zoom werk je af met een kantje of een roezel. En is de rok lang genoeg kan je de laatste strook gewoon omzomen.

De rokjes zijn leuk geworden en twee lapjesrokken zijn inmiddels al verkocht. De rokken met de kleine lappen zijn favoriet. Hopelijk hebben de meisjes er veel plezier van.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten